Artez Finals

Ik heb nog erg veel filmpjes gemaakt van interactieve instalaties maar helaas kan ik die niet uploaden op deze site… Maar de werken die je hier onder zien stonden mij ook erg aan. Ik vond het inspirerend om te zien wat jongeren maken op andere scholen, zo veel fris talent en dat er elk jaar zoveel nieuwe dingen worden bedacht geeft mij vertrouwen in de toekomst. Het blijft doorgaan 🙂 en daar horen we allemaal bij!IMG_8304IMG_8305IMG_8306IMG_8307IMG_8308IMG_8311IMG_8312IMG_8313IMG_8314IMG_8315IMG_8321IMG_8322IMG_8323IMG_8325IMG_8327IMG_8334IMG_8335IMG_8366IMG_8370IMG_8371IMG_8374IMG_8375IMG_8376IMG_8377IMG_8378IMG_8379IMG_8380IMG_8381IMG_8382IMG_8383IMG_8387

Rineke Dijkstra

Het toffe van deze expo was dat ze zoekt naar hoe het er uit ziet als mensen inpacten hebben in hun leven, hoe mensen er dan uit gaan zien. Ze pakt mensen op hun kwetsbaars. Dit is ook een thema die bij mij heel erg mijn facinatie triggerd. Daarom vond ik het erg leerzaam om te zien wat zij kiest om te laten zien en welke thema’s zij kiest. Ze kiest simpele vormen die toch erg effectief zijn, dat is de stijl waar ik van hou, het helemaal uitwerken totdat je de kern te pakken hebt en die duidelijk communiceert. IMG_8283IMG_8302IMG_8281IMG_8293IMG_8289IMG_8288IMG_8290

Henk

 

Een project gemaakt voor het vak skills animatie. Door dit project te doen keam ik er achter dat ik anomatie leuk vind om te doen. In het begin dacht ik dat ik echt nul geduld hiervoor zou hebben.

pop verslag final jaar 1

Pop Juni

Ik ben aan het einde van het schooljaar aangekomen. Had ik in het begin van het schooljaar kunnen weten dat ik er aan het eind van het jaar zo in zou staan? Nee. Het is beter dan dat, dit had ik mij niet kunnen voorstellen. Ik had mij niet kunnen voorstellen dat zo’n grote ontwikkeling in mijn denkpatroon kon hebben in een jaar.

Ik zal nu proberen uit te leggen wat ik met deze verandering bedoel, wat hij inhoud. Woorden zijn lastig, beeld is makkelijker. In het begin van het jaar was ik erg op zoek naar de verwondering. Vervolgens vond ik die, thema’s kwam tot me in greep mij er in vast, het was mijn manier van houvast creëren in de grote chaos die ik soms voelde in mijn hoofd. De zoektocht naar voldoening, naar controle over het eind product naar erkenning.

Zoals je hier boven leest heb ik het daar ook over thema’s. Maar het probleem was dat ik mij niet voldaan voelde, niet het de gelukkige rush flow voelde die ik wel graag voel als ik kunst maak. Ik ging terug naar mijn jeugd waar ik dit wel had, niet wetend dat dat erg kostbaar was. Ik merkte dat ik in die tijd voornamelijk gewoon deed, zonder na te denken, mijn eerste impulsen volgende, vertrouwen had in wat ik maakte, en weinig druk op mij zelf legde.

Dit heb ik als uitgangspunt genomen om te kijken of ik dit gevoel en deze manier van werken in het heden kon toepassen. Vervolgens heb ik ook met Mik gepraat en daarin kwam naar voren dat ik een erg grote denken ben en meer moest doen. Wat weer sloeg op waar ik zelf ook op uitgekomen was. Door dit gesprek voelde ik wel meer ruimte in deze school, ruimte om te ontdekken, het als een grote speelplaats te gebruiken, grenzen te zoeken, samenwerkingen aangaan. Er was ruimte en de muren die op mij af kwamen en de beklemming die ik voelde op school verdwenen langzaam.

Ik ging proberen “gewoon” te maken, dit kan je terug zien in de afgelopen projecten die ik gedaan heb. Het magazin, het geluid gedaan bij een film van een vriendin van AVM, het 24 uurs project die ik organiseer en de mensen die ik hiervoor uitnodig en de gesprekken die ik heb. Gesprekken met mensen van andere kunstscholen. Het heeft mij allemaal gelukkiger gemaakt en heeft laten zien dat de kunstwereld mooi is als je er maar mee speelt en de grenzen op zoekt. Stapje voor stapje denken. Dit heb ik toegepast. Ik ben er in gedoken, in principe overal ja op gezegd. En het werkte, het gaf mij vertrouwen in wat ik deed. Wat mij brengt bij een grote zuil voor mij als maker. Vertrouwen in wat ik doe, vertrouwen in dat het wel goed komt, vertrouwen in mijn skills, vertrouwen in mijn maker schap, vertrouwen in mijn creativiteit. Dit zorg voor mij dat er wat uit mijn handen komt.

Ik ben ook een samenwerking aan gegaan met een vriendin uit het 3 e jaar IMT. Florence Oprinsen. We gaan mee doen met een wedstrijd die op zoek is naar een filmpje van 1 minuut rondom het thema intieme technologie. Dit soort projecten geven mij energie, en prikkelen bij mij.

Ik heb zin in het nieuwe schooljaar, en ben benieuwd wat er allemaal op mijn pad gaat komen en welke projecten in aan ga.

Ik mag van mij zelf nog niet te veel invullen omdat ik maar stapje bij stapje mag denken. Dit geeft mij rust en maakt mij sterker als maker.

Veel plezier op mijn schouw.

Onderzoek

Onderzoek en Reflectie:

Programma’s, tentoonstellingen, kunstenaars, films, documentaires, mensen op straat, bij al deze disciplines gaat het wel eens over plastische chirurgie. Een veel besproken onderwerp de afgelopen tijd. We associeren plastische chirurgie vaak met een ingreep die geen medische oorzaak heeft. Toch ligt de oorsprong van de plastische chirurgie in het functioneel reconstrueren van verminkingen, meer dan 2500 jaar geleden.

“De geschiedenis van de plastische chirurgie gaat terug tot ongeveer 600 voor Christus. In Indische geschriften werd al een techniek uitgelegd voor een neusreconstructie op basis van een voorhoofdsflap. De huidige correctie methode die hiervan afgeleid is, wordt dan ook de Indische flap genoemd. Ook zijn er bronnen die aantonen dat ruim 2000 jaar geleden in China al hazenlippen of hazenmonden werden geopereerd. De oudste bron over chirurgie in de westerse wereld is het handgeschreven Nederlandstalige werk Cyrurgie van Jan Yperman uit 1310”

Toch ligt mijn interesse meer bij de tegenwoordige tijd en bij de toekomst. In de samenleving (daar zie ik onder de wereld) zie ik plastische chirurgie steeds verder ontwikkeld worden en men wordt beter en beter. Ook wordt het steeds normaler om plastische chirurgie te nemen en hoort het steeds meer bij het schoonheidsideaal. Schoonheid idealen die gemaakt zijn door photoshop worden geprobeerd ter bereiken in het echte leven. De esthetiek van hoe ver ga je en als we niet stoppen hoe zien we er dan uit over 50 jaar trekt mij enorm.

Ook het spanningsveld van geen emotie meer kunnen laten zien door plastische chirurgie trekt mij enorm. De onbesproken regels van de bijna onbereikbare schoonheidsidealen die op ons afgevuurd worden en zelf kinderen bereiken koppel ik graag aan de jaren 60 70 waar men leefde in een geordend leven, met geschreven regels die mij moeten denken aan de onbeschreven regels van schoonheidsidealen die nu heersen. Komt er een herhaling?, zijn we op weg naar een wereld waar we voor ons moeten beschermen?

Vanaf nu zal ik ook veel het woord hyper realisme gebruiken. De definite van hyper realisme is: “Het hyperrealisme, ook wel fotorealisme of superrealisme genoemd, is een stroming in de schilderkunst uit de jaren 60 en 70 van de twintigste eeuw. In deze vorm van hedendaagse kunst wordt de werkelijkheid op een zo realistisch en neutraal mogelijke manier weergegeven.”

Toch wil ik hier een nuance op leggen voor hoe ik het begrip zie. De zijn “op een neutraal mogelijke manier weergeven” sta ik niet achter. Ik wil graag uiterste zoeken in stijl, in weergave. Een groteske vorm voor het het neutrale.

Bij de kunstwerken van de kunstenaars die al bezig zijn met dit onderwerp trekt mij het stijl gebruik enorm. Dan heb ik het over strakke decors, object gebruik en keuze van beweging en kleur.

Langzamerhand zal dit onderzoek ook treken naar mijn eigen ontdekking en mijn eigen voorkeuren met betrekking tot dit onderwerp. Waarom fascineert juist mij dit onderwerp, wat heeft dit onderwerp voor betrekking tot mijn leven. Wat ik nu wel al kan vertellen is dat het onderzoek waarschijnlijk veel gaat trekken naar gender neutraal, vallen op het zelfde geslacht of het andere geslacht of geen geslacht, gedragscode’s bij een bepaald uiterlijk wat allemaal betrekking heeft op mijn eigen leven en mijn ontdekkingen die ik dit jaar aan het doen ben. ook wil ik de koppeling maken naar veel kunst die mij al lange tijd trekt en dat ik er nu steeds meer achterkom dat die kunst betrekking heeft op mijn leven, dat deze kunst iets over mij zelf verteld. mijn voorkeuren, wat bij mij past. De kunst heeft mijn identiteit openbaart.

 

Onderzoeksvraag: Hoe vervaagd plastische chirurgie de werkelijkheid.

5 content bronnen

5 referentie bronnen

le dernier cri

erwin olaf

2006

https://vimeo.com/58172214

Erwin Olaf’s video ‘Le Dernier Cri’ makes use of a kind of hyperrealism that is characteristic of much of his work. Here the slick realism of Hollywood films is being driven to its limits, giving the whole work an absurd character. The camera moves in one long, continuous movement through a house; it almost seems to be floating. ‘Paris, printemps 2019’, reads a subtitle. The atmosphere in the house is suffocating – despite the spatiality and the fragile early-spring sounds that can momentarily be heard at the start. Everything is reminiscent of the ‘homely’ variation of modernism that was popular in the 1950s and 1960s. Everything is stylishly designed and decorated in tranquil grey-brown colours. There is no one to be seen, but the soft sounds penetrating fro outside are soon drowned out by an ominous buzzing.
Tati meets David Lynch. We hear the old-fashioned ding-dong of a doorbell…

Netherlands Media Art Institute, Esma Moukhtar

Date: 2006

Length: 3’31”

Type: Video

Copyrights: All rights reserved (c) LIMA

Genre: fiction (artwork genre)

Keywords: body, film (subject), future/science fiction, modern life, television (subject)

“Zicht op de nabije toekomst volgens Erwin Olaf. Het appartement is perfect, de gastvrouw is een plaatje en ook de gast is helemaal je-van-het. In een handomdraai wordt het moderne leven neergezet, waar wat nu nog ondenkbaar is zomaar tot schoonheidsideaal verheven kan worden – daar heb je Matthew Barney of Star Trek helemaal niet voor nodig.”

 

wat heeft mij geïnspireerd aan deze bron:

Wat ik zie is veel het zelfde kleur gebruik, jaren 60/70 modern interieur en kleding. Een vrouw doet het huishouden.

Deze bron verteld mij een verhaal die zich afspeelt in de toekomst. Het verteld mij iets over “extreme” vormen van schoonheid.

Nadia lee cohen:

http://www.nadialeecohen.com

https://www.nowness.com/story/a-guide-to-indulgence-nadia-lee-cohen

Juno Calypso:

http://junocalypso.com

Cindy Sherman:

http://www.cindysherman.com

Metra Jeanson:

http://www.metra-jeanson.com

Lucy Mcrea and Bart Hess:

http://barthess.nl/mutants.html

http://todayinart.com/plastic-surgery-by-lucy-mcrae-and-bart-hess/

Mijn eigen leven, zelfportret.

Wat is er al gemaakt en wat wil ik dan gaan doen. Iets nieuws, inventief denken.

Ineffectief gedrags patroon

Probleemstelling van mijn ineffectieve gedragspatroon.

Probleem:

Mijn isa maken.

Mijn gedachtes en gevoelens tijdens deze situatie:

Help ik heb geen overzicht
Waar moet ik beginnen
Ik mag niet gelijk zomaar beginnen want dat moet ik leren om eerste te denken en dan te doen.
Veel praten met mijn vader, oke het wordt al duidelijk dit is echt een awesome plan. vervolgens vervult voelen dat ik wat gedaan heb en het laten rusten omdat er geen dead line aan zit.
Overzicht maken wat uiteindelijk wil maken.
Plan maken en dit uitvoeren, ik ben er echt goed mee bezig. Ik kan dit geluksgevoel.
Ik ga dit doen het wordt echt te gek.
start. Afleiding. Mensen die vragen of ik wat voor ze kan doen.
mensen die vragen of ik mee leuke dingen ga doen. Ja LEUK!
Uitstel.

Mijn gedrag dat hieruit voort kwam:

Uitstel gedrag. Actief gedrag.

Gevolgen:

Het nog niet af hebben en er stress van hebben. Het achtervolgd me waardoor ik mijn isa heel stom ga vinden.

Probleemstelling:

Ik krijg mijn isa niet af doordat ik leuke dingen eerst doe en ik dit toelaat omdat mijn isa geen dead line heeft en ik er geen noodzaak bij voel.
Hierdoor voel ik stress en achtervolgd mijn isa mij, en vind ik mijn isa stom.

Probleemstelling: regelen maquette maken

Iets regelen organiseren en iets maken zijn 2 activiteiten en die botsen Energie verdeling.

Hoe kan ik mijn organisatie energie en maak energie. Als ik georganiseerd heb is mijn energie weg en is mijn lust om te maken weg.
Welke vraag kan ik hierbij stellen.

Voorbereiden
doorzichtig zijn wat mijn probleem is als ik samen werk. Vertrouwen in dat de andere daar dan respectvol mee om gaat. En dat waar ik bang voor ben niet waar word. waar ben ik bang voor? > uit handen geven. Waarom. dat het niet gaat zoals ik wil minder mooi wordt dan wat ik zelf zou doen.

Onderzoeksvraag
kernbegrippen: van organisatie modus naar creatieve modus, verlies ik energie. wat betekend energie verliezen?
organisatie modus betekend dit en dit
creatieve modus betekend dit en dit

Volgende les:

Probleem stelling:

Mijn probleem is dat ik geen goede balans kan vinden tussen organisatie modus en creatieve modus.

Hoofdvraag:
Hoe kan ik zorgen dat mijn creatieve modus niet ten koste gaat van mijn organisatie modus?

Definitie van termen uit hoofdvraag:

Creatieve modus: Alles wat ik bedenk gelijk kunnen maken, tunnelvisie door en door. Zo kan ik uren bezig zijn. Soort van domino effect. Ik krijg hier heel veel energie uit.

Organisatie modus: Alles op een rij hebben wat ik nodig heb voor mijn plan waardoor ik mijn plan ook duidelijk moet hebben. Omdat ik voor mijn gevoel dan ook mijn plan duidelijk moet hebben remt mij dit in mijn creatieve proces. Ik strand om perfect van het plan uit denken. Ik zit als ware de hele weg al uit te stippelen terwijl dat totaal niet helpt bij mij.

En toch wil ik alle dingen om mij heen hebben liggen en alles al geregeld hebben voordat ik kan starten.

( 7 Maart:
Waarom besteed je zoveel aandacht aan dingen die je eigenlijk niet interessant vind? schermen -> facebook, instagram, WhatsApp, Netflix
Afspraken om leuke dingen te doen -> samen eten, samen hangen
Op mijn mobiel kijken )

Oplossingen:

flow shard
rust hebben met wat je doet, kwa kijken wat heb ik opgeslagen. elke handeling heeft een doel als je je er maar bewust van bent.

Wat kan ik als eerste doen.
Ik kleine stapjes het ik denken wat heb ik in het eerste punt nodig om te kunnen beginnen, geloven in mijn eerste idee. Starten met wat ik om mij heen heb. Niet te grote eisen aan het eerste product geven.

onderbuik gevoel. echt naar luisteren. leren is het doel en presteren is het middel.

DOEL LEREN!
Nu is mijn doel nog presteren.