Onderzoek

Onderzoek en Reflectie:

Programma’s, tentoonstellingen, kunstenaars, films, documentaires, mensen op straat, bij al deze disciplines gaat het wel eens over plastische chirurgie. Een veel besproken onderwerp de afgelopen tijd. We associeren plastische chirurgie vaak met een ingreep die geen medische oorzaak heeft. Toch ligt de oorsprong van de plastische chirurgie in het functioneel reconstrueren van verminkingen, meer dan 2500 jaar geleden.

“De geschiedenis van de plastische chirurgie gaat terug tot ongeveer 600 voor Christus. In Indische geschriften werd al een techniek uitgelegd voor een neusreconstructie op basis van een voorhoofdsflap. De huidige correctie methode die hiervan afgeleid is, wordt dan ook de Indische flap genoemd. Ook zijn er bronnen die aantonen dat ruim 2000 jaar geleden in China al hazenlippen of hazenmonden werden geopereerd. De oudste bron over chirurgie in de westerse wereld is het handgeschreven Nederlandstalige werk Cyrurgie van Jan Yperman uit 1310”

Toch ligt mijn interesse meer bij de tegenwoordige tijd en bij de toekomst. In de samenleving (daar zie ik onder de wereld) zie ik plastische chirurgie steeds verder ontwikkeld worden en men wordt beter en beter. Ook wordt het steeds normaler om plastische chirurgie te nemen en hoort het steeds meer bij het schoonheidsideaal. Schoonheid idealen die gemaakt zijn door photoshop worden geprobeerd ter bereiken in het echte leven. De esthetiek van hoe ver ga je en als we niet stoppen hoe zien we er dan uit over 50 jaar trekt mij enorm.

Ook het spanningsveld van geen emotie meer kunnen laten zien door plastische chirurgie trekt mij enorm. De onbesproken regels van de bijna onbereikbare schoonheidsidealen die op ons afgevuurd worden en zelf kinderen bereiken koppel ik graag aan de jaren 60 70 waar men leefde in een geordend leven, met geschreven regels die mij moeten denken aan de onbeschreven regels van schoonheidsidealen die nu heersen. Komt er een herhaling?, zijn we op weg naar een wereld waar we voor ons moeten beschermen?

Vanaf nu zal ik ook veel het woord hyper realisme gebruiken. De definite van hyper realisme is: “Het hyperrealisme, ook wel fotorealisme of superrealisme genoemd, is een stroming in de schilderkunst uit de jaren 60 en 70 van de twintigste eeuw. In deze vorm van hedendaagse kunst wordt de werkelijkheid op een zo realistisch en neutraal mogelijke manier weergegeven.”

Toch wil ik hier een nuance op leggen voor hoe ik het begrip zie. De zijn “op een neutraal mogelijke manier weergeven” sta ik niet achter. Ik wil graag uiterste zoeken in stijl, in weergave. Een groteske vorm voor het het neutrale.

Bij de kunstwerken van de kunstenaars die al bezig zijn met dit onderwerp trekt mij het stijl gebruik enorm. Dan heb ik het over strakke decors, object gebruik en keuze van beweging en kleur.

Langzamerhand zal dit onderzoek ook treken naar mijn eigen ontdekking en mijn eigen voorkeuren met betrekking tot dit onderwerp. Waarom fascineert juist mij dit onderwerp, wat heeft dit onderwerp voor betrekking tot mijn leven. Wat ik nu wel al kan vertellen is dat het onderzoek waarschijnlijk veel gaat trekken naar gender neutraal, vallen op het zelfde geslacht of het andere geslacht of geen geslacht, gedragscode’s bij een bepaald uiterlijk wat allemaal betrekking heeft op mijn eigen leven en mijn ontdekkingen die ik dit jaar aan het doen ben. ook wil ik de koppeling maken naar veel kunst die mij al lange tijd trekt en dat ik er nu steeds meer achterkom dat die kunst betrekking heeft op mijn leven, dat deze kunst iets over mij zelf verteld. mijn voorkeuren, wat bij mij past. De kunst heeft mijn identiteit openbaart.

 

Onderzoeksvraag: Hoe vervaagd plastische chirurgie de werkelijkheid.

5 content bronnen

5 referentie bronnen

le dernier cri

erwin olaf

2006

https://vimeo.com/58172214

Erwin Olaf’s video ‘Le Dernier Cri’ makes use of a kind of hyperrealism that is characteristic of much of his work. Here the slick realism of Hollywood films is being driven to its limits, giving the whole work an absurd character. The camera moves in one long, continuous movement through a house; it almost seems to be floating. ‘Paris, printemps 2019’, reads a subtitle. The atmosphere in the house is suffocating – despite the spatiality and the fragile early-spring sounds that can momentarily be heard at the start. Everything is reminiscent of the ‘homely’ variation of modernism that was popular in the 1950s and 1960s. Everything is stylishly designed and decorated in tranquil grey-brown colours. There is no one to be seen, but the soft sounds penetrating fro outside are soon drowned out by an ominous buzzing.
Tati meets David Lynch. We hear the old-fashioned ding-dong of a doorbell…

Netherlands Media Art Institute, Esma Moukhtar

Date: 2006

Length: 3’31”

Type: Video

Copyrights: All rights reserved (c) LIMA

Genre: fiction (artwork genre)

Keywords: body, film (subject), future/science fiction, modern life, television (subject)

“Zicht op de nabije toekomst volgens Erwin Olaf. Het appartement is perfect, de gastvrouw is een plaatje en ook de gast is helemaal je-van-het. In een handomdraai wordt het moderne leven neergezet, waar wat nu nog ondenkbaar is zomaar tot schoonheidsideaal verheven kan worden – daar heb je Matthew Barney of Star Trek helemaal niet voor nodig.”

 

wat heeft mij geïnspireerd aan deze bron:

Wat ik zie is veel het zelfde kleur gebruik, jaren 60/70 modern interieur en kleding. Een vrouw doet het huishouden.

Deze bron verteld mij een verhaal die zich afspeelt in de toekomst. Het verteld mij iets over “extreme” vormen van schoonheid.

Nadia lee cohen:

http://www.nadialeecohen.com

https://www.nowness.com/story/a-guide-to-indulgence-nadia-lee-cohen

Juno Calypso:

http://junocalypso.com

Cindy Sherman:

http://www.cindysherman.com

Metra Jeanson:

http://www.metra-jeanson.com

Lucy Mcrea and Bart Hess:

http://barthess.nl/mutants.html

http://todayinart.com/plastic-surgery-by-lucy-mcrae-and-bart-hess/

Mijn eigen leven, zelfportret.

Wat is er al gemaakt en wat wil ik dan gaan doen. Iets nieuws, inventief denken.

Geef een reactie

